جنگ دوم

جنگی که در آن خون و خونریزی نیست!

جنگ دوم

جنگی که در آن خون و خونریزی نیست!

جنگ دوم

وبلاگ جنگ دوم ، در ماه آذر سال 1394 جهت شرکت در وبلاگ نویسی جهاد مجازی 94،ساخته شد.

مطالب وبلاگ ، روزانه به روز می شوند و سعی داریم که همه مطالب دست نویس و اختصاصی باشند.(اگر اختصاصی نباشند،در انتهای مطلب،منبع را ذکرخواهیم کرد.)

پس از شما دوستان و کاربران عزیز ، انتظار می رود با نظر دهی و پیشنهاد و انتقاداتتان ،به ما کمک کنید.

با تشکر از شما؛از طرف مدیریت - پاییز 1394

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱۹ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض ادب و خوش آمد گویی، خیلی ممنون هستیم که به وبلاگ ما آمدید

امیدوارم لحظات خوبی را سپری کنید.

لطفا از تمام صفحات بازدید کنید و نظرتان را برایمان بفرستید.تا اگر کم و کاستی ای وجود دارد آن را برطرف بفرماییم.

همانطور که می دانید موضوع وبلاگ ، همدلی وهمزبانی مسئولین و مردم  است .

پس اگر مطلبی در این مورد در بر دارید و یا می توانید به ما کمک کنید، دریغ نفرمایید.

بازم تشکر می کنم - اللهم اعرفنی حجتکـ

 

 

از ســر جـان بهـر پیـــــــوند کســان بر خـــاستم

چـون الـف در وصـــــل دلهـا از میـــان بر خـاستم

واژگـــون هــر چنـد جــــــام روزیم چــون لاله بـود     

از کنــار خــــوان قسمت شـادمــان بر خــــاستم  

بــزم هستــی را غــرض مهـــر فــروزان تــو  بــود

هم چو شبنم ،چهره چون کردی عیان بر خاستم

از لگـــــدکـــوب حــوادث عمــر دیگـــر یـافتـــــــم 

چــون غبـــار از زیــر پــای کــاروان بــر خــاستـم

طـاقـت دم ســـردی دوران نـدارم هم چــــو  گل

در بهــار افکنده رخت و در خــزان  بـــــر خاستم

آزمـــودن عیش و راحـت را بـه گنــج دام تـــــــو

از ســـر جــولانگه کـــون و مکــان بــر خــاستم

صحبت شوریده حــالان مــایه شوریدگی است   

با " امیـن " هر گـه نشستم بی امان بر خاستم

 

 سروده ای از رهبر عزیزم حضرت آیت الله خامنه ای

  • عبدالله 19

نماینده ولی فقیه در استان مازندران:

برگزاری همایش ملی همدلی و همزبانی ستودنی است.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان مازندران برگزاری همایش همدلی و همزبانی از سوی امام جمعه شهرستان چالوس با همکاری مراکز عملی و اداری شهرستان را فعالیتی ستودنی دانست.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان چالوس، آیت اله طبرسی در دیدار با ستاد برگزاری همایش ملی همدلی و همزبانی اظهار کرد: رشد و بالندگی و پیشرفت کشور در گرو وفاق، همدلی و همزبانی مردم و مسئولان صورت می گیرد.

وی ادامه داد : مردم استحقاق دارند که با همدلی و همزبانی به خدمت آن ها بپردازیم و طعم شیرین خدمات نظام را حس کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم نباید احساس کنند که مسئولان در سایه برخی اختلافات و منازعات سیاسی از خدمت کردن به آن ها بازمانده اند، افزود: فلسفه وجودی مسئولان خدمت به مردم و فعالیت برای آنان است.

نماینده ولی فقیه در استان مازندرانتاکید کرد: باید همه توان و انرژی خود را در راستای خدمت به مردم به کار گیریم و در جهت مخالف مصالح مردم و نظام اسلامی گام برنداریم.

وی گفت: کشور را باید با محبت، همدلی و همزبانی و وحدت اداره کنیم تا اجازه طمع را از دشمنان بگیریم.

آیت اله طبرسی اذعان داشت: همدلی و همزبانی و نزدیک تر شدن تفکر و عملکرد دولت و ملت پیوندی مبارک است که سبب می شود هم مسئولان با نیازها و دغدغه‌های مردم آشنا شوند و هم مردم امکانات و توانایی‌های دولتمردان و مسئولان را دریابند. همین مساله سبب اتفاقات مبارکی در فضای داخلی کشور می شود. اول اینکه واقع نگری در میان عموم مردم و سیاستمداران و سیاستگذاران جاری و ساری می شود؛ واقع نگری برای رصد و تصمیم گیری برای هدفگذاری و برنامه ریزی لازمه هر کاری است.

ثانیا با نزدیکی دولت و ملت نیاز‌های واقعی بهتر رصد می شود و در این میان هم دولت می تواند در جهت برنامه ریزی منابع محدود بهتر عمل کند و هم ملت ایران می توانند دولت را درجهت رسیدن به مقصود یاری دهند و همین موضوع سبب جلوگیری از اتلاف سرمایه ملی می شود. سرمایه ملی که محدود به منابع زیر زمینی و طبیعی ایران زمین نیست و بعضا جوانانی را شامل می شود که با نیروی جوانی شان و با تخصصی که بدست آورده اند، می‌توانند مسئولان را در جهت به چرخش درآوردن چرخ‌های پیشرفت بهتر یاری دهند.

از سوی دیگر هرچه دولت و ملت به هم نزدیکتر باشند و خلائی در این زمینه وجود نداشته باشد، دشمنان کمتر می توانند از رخنه جدایی ملت و دولت سوء استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران با قدردانی از مسئولین برگزاری این همایش گفت: من از امام جمعه چالوس و دیگر اعضای ستاد برگزاری همایش ملی همدلی و همزبانی تقدیر می کنم که چنین برنامه خوبی را برای تببین اهداف شعار اجرا می کنند.

طبرسی در پایان گفت: تا آنجایی که من خبر دارم این فعالیت برای اولین بار است به صورت عملی و با گسترده ملی برگزار می شود که می تواند یک الگو باشد.

برگزاری دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اهمیت این همدلی و همزبانی را دو چندان خواهد کرد

استاندار مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: برگزاری چنین همایش علمی با محوریت شعار سال از سوی امام جمعه چالوس ،مراکز علمی و دیگر دست اندرکاران شهرستانی خود نشان از اجرایی شدن شعار سال در آن شهرستان دارد.

ربیع فلاح جلودار ادامه داد: با تمام وجود برای برگزاری هر چه باشکوه تر برگزار شدن این همایش در خدمت هستیم و به فرماندار شهرستان نیز تاکید شده است نهایت همکاری و همراهی را داشته باشد.

وی تاکید کرد: تجلی همدلی و همزبانی دولت و ملت می تواند در برنامه ها و عملکرد مناسب ادارات در جامعه بصورت ملموسی نمود داشته باشد.

استاندار مازندران بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 94، "دولت وملت،همدلی وهمزبانی" را به‌عنوان شعار سال انتخاب کردند و در تشریح این شعار فرمودند: :«برای تحقق شعار سال 94 یعنی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، باید هر دو کفه این شعار یعنی ملت عزیز، بزرگ، شجاع، بصیر، دانا و با همت ایران و همچنین دولت خدمتگزار، به یکدیگر اعتماد، و صمیمانه با هم همکاری کنند».

فلاح به اهمیت همدلی و هم زبانی در دین مبین اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: اهمیت همدلی و هم زبانی از منظراسلام و ائمه ی اطهار را می توان در خطبه 119 نهج البلاغه مشاهده کرد که حضرت علی (ع) در این خطبه، راه تحقق جامعه ی همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر عنوان فرمودند.

وی به برگزاری دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز در سال جاری اشاره کرد و افزود: برگزاری دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اهمیت این همدلی و همزبانی را دو چندان خواهد کرد و باید همه ی افراد و مسئولین، این شعار را سرلوحه ی فعالیت های خود قرار دهند و همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت را در این دو انتخابات مهم به منصه ظهور برسانند.

استاندار مازندراندر ادامه به اهمیت همدلی و همزبانی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در بُعد استانی اهمیت همدلی و همزبانی نماد بیشتری خواهد یافت چرا که مازندران علی رغم دارابودن پتانسیل ها و مزیت های فراوان با مشکلات و چالش های عدیده ای روبروست که در سال گذشته نیز برای حل بخشی این معضلات برنامه های جامعی تدوین گردیده که اجرای این برنامه ها با تعامل همه ی دستگاه های اجرایی و حمایت مردم تحقق می یابد.

فلاح درپایان گفت: توسعه ، پیشرفت و تعالی استان در سایه ی وحدت و همدلی و همزبانی همه ی مدیران و مردم استان تجلی خواهد یافت.

  • عبدالله 19

معاون نهاد رهبری دانشگاه آزاد همدان مطرح کرد

 اعتماد و اطمینان، راهکار تحقق شعار سال


معاون فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: جوامعی که در آنها دولت و ملت با یکدیگر همدل بوده و برای حل مشکلات یکدیگر تلاش کرده اند، به سرعت به پیشرف و شکوفایی دست یافته اند.

حجت الاسلام محمودی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در همدان، بیان داشت: مقام معظم رهبری با نامگذاری سال 1394 به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی، ضمن تاکید بر همکاری گسترده دولت و ملت با یکدیگر، آنها را همانند دو کفه ترازو برشمرده و عمل به این شعار را ضروری دانستند و همچنین رمز موفقیت کشور را در گرو عمل و توجه به این شعار بیان داشتند.

 

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی از زمان شکل گیری، پشتوانه اصلی خود را مردم قرار داده و تا به امروز نیز با اتکا به همین قدرت مسلمانان توانسته موانع و چالش ها را پشت سر بگذاردو به نظام سیاسی نمونه در منطقه و جهان تبدیل شود.

 

معاون فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اشاره به جایگاه دولت و ملت از دیدگاه رهبری، خاطرنشان کرد: سال گذشته که سال عزم ملی و مدیریت جهادی بود، شاهد این بودیم که مردم با عزمی راسخ و استوار در راهپیمایی های عظیم متعدد حضور پیدا کردند اما تحقق مدیریت جهادی به اندازه عزم ملی نبود.

 

محمودی ادامه داد: امسال قرار است دولت و ملت با یکدیگر همدل شوند و برای حل مشکلات تلاش کنند و اینجاست که دولت بجای برآوردن نیاز گروه یا جناحی خاص، توان و تلاش خود را می گذارد تا مشکلات و خواسته های ملت را برطرف کند.

 

وی با بیان اینکه راهکار تحقق شعار سال اعتماد و اطمینان دولت و ملت با یکدیگر است، تاکید کرد: جوامعی که دولت و ملت با یکدیگر اعتماد و اطمینان دارند، به سرعت راه آبادی و شکوفایی و اقتدار و عظمت و پیشرفت را طی می کنند و این جوامع در سایه هدف مشترک، هماهنگی نیروها و امکانات و تعاون دل ها و دست ها شکل می گیرد.


  • عبدالله 19

 دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی یک شعار بسیار حساب شده و دقیق است/ نقد سازنده و حساب شده بالا‌ترین کمک به دولت است



نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی یک شعار بسیار حساب شده و دقیق از سوی مقام معظم رهبری در این مقطع زمانی است. 

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در بیرجند، ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و تسلیت شهادت حضرت زهرا (سلام الله علی‌ها) و با اشاره به نامگذاری سال ۹۴ با نام سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» گفت: دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی یک شعار بسیار حساب شده و دقیق از سوی مقام معظم رهبری در این مقطع زمانی است.

 

وی با بیان اینکه این شعار از یک سو به این معنی بود که مردم یک سری مطالباتی مانند اشتغال و تورم، مبارزه با مفاسد اقتصادی و رفع بروکراسی از دولت دارند، گفت: مردم علاقه‌مند هستند که دولت و سایر دستگاههای اجرایی در راستای رفع این مشکلات قدم بردارند.

 

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از سویی هم دولت هم چون وظیفه بسیار سنگینی با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی بر دوش دارد، نیاز است که به دولت هم کمک شود و مردم هم دولت را در رفع مشکلات همراهی و حمایت کنند.

 

عبادی با بیان اینکه حمایت از دولت و کمک به دولت را مقام معظم رهبری لازم دانستند و همه باید به دولت در رفع مشکلات کمک کنند، گفت: مردم هم شرایط دولت را درک و به دولت در رفع و حل مشکلات کمک کنند؛ اما این به معنی این نیست که نقد سازنده صورت نگیرد؛ بلکه نقد سازنده و حساب شده و کار‌شناسی شده بالا‌ترین کمک به دولت و همه مسئولان است.

 

وی با بیان اینکه همدلی و هم زبانی می‌تواند موجب شود تا مشکلات بزرگی هم اگر در کشور باشد با همدلی دولت و ملت به راحتی حل شود، افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون با همراهی و همدلی و همزبانی که مردم و مسئولان در کشور وجود داشته است، مشکلات بزرگی که سد راه بوده، حل شده است.

 

نماینده بیرجند، خوسف، درمیان در مجلس بیان داشت: اگر برخی از این مشکلاتی که در ایران است در سایر کشور‌ها می‌بود دچار چالش‌های جدی می‌شدند اما در کشور ما بدلیل همدلی و همزبانی دولت و ملت دچار چنین گرفتاری هایی نشدیم.

 

عبادی گفت: مهم این است که بتوانیم روند تکاملی را طی کنیم که مردم از جهت اقتصادی، معنوی و فرهنگی به تعالی روز افزونی دست پیدا کنند که این با همراهی و همدلی حاصل خواهد شد.

  • عبدالله 19

امسال را باید سال همکاری‌های گسترده‌ی دولت و ملّت دانست؛ من این شعار را برای امسال انتخاب کردم: «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی». امیدواریم این شعار در عمل تحقّق پیدا کند .(پیام نوروزی مقام معظم رهبری؛ به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴) 

نام‌گذاری سال‌ها که با ابتکار رهبر معظم انقلاب پایه‌گذاری شده است، موضوعی است که نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه کشور دارد. در حقیقت این شعارها علاوه بر این که هدف و راهبرد را تعیین می‌کند، موجب وحدت ملی برای رسیدن به پیشرفت و تعالی می‌شود. مقام معظم رهبری در این سال‌ها با زیر نظر داشتن دقیق مسائل کشور و نیازسنجی واقعی نام‌هایی انتخاب کرده‌اند که نیاز روز کشور بوده است. انتخاب شعار سال ۹۴ توسط رهبر معظم انقلاب یعنی: «همدلی و همزبانی میان دولت و ملت» در واقع نشان از نگاه عمیق و همه‌جانبه ایشان در شرایط ویژه داخلی و بین‌المللی دارد. این نگاه همه‌جانبه و کوشش برای حرکت در مسیر یک گفتمان مشترک می‌تواند عبور از گردنه تاریخی پیش‌روی نظام و مردم در سال ۹۴ را بسیار آسان‌تر کند. تردیدی نیست که ثمره همدلی و همزبانی وحدت خواهد بود و البته وحدت کلید پیروزی و رسیدن به قله‌های پیش‌رو است. 
انتخاب نام برای سال از جایگاه رهبری، به‌نوعی امری الزام‌آور از بالاترین مقام حکومتی است و مسئولین باید به مقتضیات آن پایبند باشند و در راستای آن برنامه‌ریزی و عمل کنند، ولو اینکه به آن معتقد نباشند و از سوی دیگر، این نام‌گذاری از سوی مقامی دینی صورت می‌گیرد؛ یعنی مرجعیت تقلیدی که اکنون جایگاه حکومتی یافته و این به معنی آن است که علاوه بر جایگاه سیاسی، جایگاه مرجعیت نیز سبب می‌شود تا کلام رهبری برای بخشی از جامعه، حجیت داشته باشد و در راستای اجرای فرامین وی گام بردارند. 

تأمل در تعبیر «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» 
تأمل در تعبیر «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نشان می‌دهد جدای از لزوم کمک و اعتماد مردم به مسئولان کشور برای پیشبرد امور و گذر از موانع، این نام‌گذاری وجه دیگری نیز دارد و آن لزوم اعتماد مسئولان و به ‌ویژه دولتمردان به آحاد ملت به جای وعده‌های پوچ و غیر‌واقعی دشمنان در مذاکرات است. به بیان دیگر، از آنجایی که در یک سال و نیم گذشته بارها و بارها بسیاری از مقامات ارشد دولت از لزوم توافق هسته‌ای برای اداره کشور سخن گفته‌اند و در این میان کمتر به ظرفیت‌های عظیم داخلی و توانمندی‌های مردمی برای پیشبرد امور کشور سخن به میان آورده شده است، به نظر می‌رسد این وجه از نام‌گذاری سال ۹۴ به هیچ عنوان نباید در میان پروپاگاندای برخی رسانه‌های خاص مورد غفلت قرار گیرد و فراموش نشود که با اعتماد مسئولان و دولتمردان به توانمندی‌های داخلی و ظرفیت‌های مردمی، نه تنها آهنگ همدلی و همزبانی مردم با دولت نیز سرعت بیشتری به خود خواهدگرفت بلکه یگانه راه عبور از بسیاری از مشکلات کنونی نیز در همین چارچوب باید جست‌وجو شود و هر آنچه قرار است از طریق توافق احتمالی با ۱+۵ با هزاران «اما و اگر» عاید دولت و ملت شود، با اعتماد دولت به ملت در مقیاس بسیار بیشتری قابل حصول و بهره‌وری خواهد بود. 

ضرورت برطرف نمودن شکاف میان دولت و ملت 
پر واضح است که این نام را نیز می‌توان در چارچوب مرحله دولت‌سازی اسلامی تحلیل نمود. از منظر صاحب‌‌نظران؛ برطرف نمودن شکاف دولت و ملت که می‌توان آن را از جمله شکاف‌های فعال در جامعه دانست که در شرایط حاضر با طرح فسادهای اخیر در فضای عمومی نیز تشدید شده است، می‌تواند موجب پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گردد. برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی، همدلی و همزبانی دولت و ملت و برطرف نمودن شکاف بین این دو از جمله ضروریات است. دولت اسلامی دولتی است از دل ملت و برآمده از آن که خواست اسلام و مسلمین را پی می‌گیرد به همین جهت تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت برای رسیدن به دولت اسلامی ضروری است. در این جهت نه دولت باید ملت را نامحرم و غیر‌خودی بداند و او را در روند مدیریت کشور و تصمیمات شرکت ندهد و نه ملت، دولت را به حال خود رها کند و خود را در قبال اتفاقات و حوادث مسئول نداند. البته باید دقت داشت که همزبانی و همدلی این دو رکن جمهوری اسلامی یعنی دولت و ملت، طرفینی است؛ بدان معنا که نباید این نام‌گذاری به همدلی و همزبانی ملت نسبت به دولت و بلعکس دولت نسبت به ملت تفسیر شود. دولت اسلامی دولتی است که از یک‌سو فرهنگ سیاسی مردم در آن مشارکتی است و سوی دیگر دولت صرفاً به دنبال تحقق خواست نخبگان و گروه‌های قدرت و ثروت نیست بلکه خواست آحاد مردم مسلمان را پی می‌گیرد. 

«ملت» به ‌عنوان «کارفرمای دولت» 
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی‌شان ضمن معرفی «ملت» به ‌عنوان «کارفرمای دولت» بر خصوصیت مهمی از این کارفرما انگشت گذاشتند: «عزم». ایشان تأکید کردند که از دوتاییِ «عزم ملی و مدیریت جهادی»، اولی که به ملت مربوط بود مخصوصاً در راهپیمایی‌های عظیم و متعددشان به ‌طور کامل محقق شد و معلوم گشت که «از طرف ملت عزم لازم وجود دارد.» اما از نظر ایشان تحقق مدیریت جهادی به کاملیِ عزم ملی نبود و صرفاً «هر جا مدیریت جهادی بروز داشت» پیشرفت‌ها نیز آشکار بود. بدین ترتیب صورت‌مسئله‌ی ما قدری تکمیل‌تر می‌شود: از یک‌سو کارفرمایی داریم که عزم راسخی به نمایش گذاشته، از سوی دیگر نیز کارگزاری داریم که - نه به‌اندازه‌ی کارفرما اما او هم - نشان داده است که هر جا اراده کند می‌تواند. حالا قرار است این دو گروه بیش ‌از پیش با یکدیگر همدلی کنند. یعنی توانِ «خود را جای دیگری گذاشتن» را بیش‌ازپیش در خود تقویت کنند. 

جان کلام 
همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولان از لوازم اساسی مملکت داری و پیشبرد امور کشور است و در شرایطی که با فشارها و تحریم های بین‌المللی روبرو هستیم و ضرورت توجه به ظرفیت‌های درونی بیش از پیش خود را نشان داده است،‌ توجه به این مهم می‌تواند اهرم درونی کارآمدی در استحکام بخشی ساخت درونی قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. با این وجود،‌ نکته مهم در این خصوص این است که این مهم بتواند خود را در کنش‌های عملی مردم و مسئولان نشان دهد و راهنمایی برای انسجام‌بخشی به کنش‌های آنان باشد. به عبارت دیگر، کارآیی این مهم تنها زمانی به منصه ی ظهور می‌رسد که خود را در کنش‌های متقابل مردم و مسئولان نشان دهد و در حد شعار باقی نماند. 
اگرچه در این خصوص سخن فراوان و سینه پر از ناگفته‌ها است اما فعلا به همین میزان بسنده کرده و امیدوارم صاحب‌نظران و تحلیل‌گران در طول سال و با کمک اربابان جراید کشور به تبیین این پیام مهم بپردازند و ادای دین نمایند.
  • عبدالله 19


حسینی بوشهری

خبرگزاری تسنیم: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: شعار امسال به نام همدلی و همزبانی نامگذاری شده است از همین رو اگر اراده مسئولان بر همدلی و همزبانی باشد کارها به نفع مردم و جامعه رقم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در دیدار با متین فر سرپرست شهرداری قم، با اشاره به اینکه هر کاری که با خلوص نیت و در راستای رفع مشکلات مردم باشد عباد است، اظهارداشت: شعار امسال به نام همدلی و همزبانی نامگذاری شده است از همین رو اگر اراده مسئولان بر همدلی و همزبانی باشد کارها به نفع مردم و جامعه رقم می‌خورد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در شهرداری و شورای شهر نیز همواره همدلی و همزبانی وجود داشته و از این طریق می‌توانند دغدغه‌های مردم را مرتفع کنند، افزود: این همدلی و همزبانی تنها بین مردم و دولت نیست بلکه مردم با هم و مسئولان با زیرمجموعه‌های خود باید این موضوع را عملیاتی کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه منظور از همدلی و همزبانی حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است تا کشور روی پای خود بایستد عنوان کرد:

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید براینکه نباید در کارهای روزانه دچار روزمرگی شد، خاطرنشان کرد: کم آبی در استان قم یکی از معضلاتی است که باید مورد توجه باشد از همین رو صرفه جویی و بالابردن کارایی هزینه‌ها یم هنر است از همین رو باید بیت المال به بهترین جه مورد استفاده قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه توجه به چهره دینی شهر مقدس قم ضروری است، افزود: شهر مقدس قم به جهت جایگاه ویژه‌ای که دارد باید از لحاظ چهره شهری مورد توجه قرار گیرد که البته در سال‌‎های اخیر شاهد رشد خوبی در این زمینه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید نگاه همخوان و هم افزا در چهره و مبلمان شهری وجود داشته باشد، گفت: برای بهتر شدن کارها باید جایگاهی برای دریافت انتقادات در نظر گرفته شود که در این میان مردم بهترین ارزیاب هستند از همین رو رضایت مردم رضایت خداست و باید رضایت مردم جلب شود.

  • عبدالله 19


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۴ را سال «دولت و ملّت، همدلی و همزبانی» نامگذاری کردند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسماللهالرّحمنالرّحیم
یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللّیل والنّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.
السّلام علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها.
آغاز سال مصادف است با ایّام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)؛ ارادت مردم ما به خاندان پیغمبر و دخت گرامی پیامبر اعظم اقتضائاتی دارد که یقیناً همه باید این اقتضائات را رعایت کنند و یقیناً رعایت خواهند کرد. امید است که این ایّام و این سال از برکات فاطمی سرشار و برخوردار باشد؛ و نام مبارک این بزرگوار و یاد ایشان تأثیرات عمیق و ماندگار خود را در زندگی مردم ما در سال ۱۳۹۴ بگذارد. و امیدواریم که این آغاز بهار طبیعت که آغاز سال نوی هجری شمسی است، برای ملّت ایران و برای همهی ملّتهایی که نوروز را گرامی میدارند مبارک باشد. سلام خاکسارانه عرض میکنم به ساحت حضرت بقیّة الله الاعظم (ارواحنافداه) و یاد امام بزرگوارمان و شهیدان را در این فرصت، گرامی میداریم و امیدواریم که ما را از برکات انفاس طیّبه و دعاهای ارواح مطهّر آن عزیزان برخوردار فرماید. یک نگاه اجمالی به سال ۱۳۹۳ میکنیم و نگاهی اجمالی به سال جاریای که در این ساعت شروع میشود. سال ۹۳ هم در عرصه‌ی داخلی و هم در عرصهی خارجی و بینالمللی برای کشور ما سال پرماجرایی بود؛ چالشهایی داشتیم، پیشرفتهایی هم داشتیم؛ ما در اوّل سال ۹۳ با توجّه به همین چالشها بود که عنوان سال را گذاشتیم «عزم ملّی و مدیریّت جهادی». با نگاهی به آنچه در سال ۹۳ گذشت، مشاهده میکنیم که عزم ملّی بحمدالله بُروز و ظهور داشت. ملّت ما عزم راسخ خود را هم در تحمّل برخی مشکلاتی که برای او وجود داشت نشان داد، هم در روز بیستودوّم بهمن، در روز قدس و در راهپیمایی عظیم اربعین این عزم را، این همّت را از خود بُروز داد و نشان داد. مدیریّت جهادی هم در برخی از بخشها بحمدالله بارز و آشکار بود. در آن بخشهایی که مدیریّت جهادی را انسان مشاهده کرد، پیشرفتها را هم در آنجا مشاهده کردیم. این البتّه توصیهی مخصوص سال ۹۳ نیست، هم عزم ملّی و هم مدیریّت جهادی برای امسال و برای همهی سالهای پیشرو برای ملّت ما مورد نیاز است.

 و امّا در سال ۹۴ آرزوهای بزرگی برای ملّت عزیزمان داریم که همهی این آرزوها هم دستیافتنی است. آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در این سال، پیشرفت اقتصادی است؛ اقتدار و عزّت منطقهای و بینالمللی است؛ جهشهای علمی به معنای واقعی است؛ عدالت قضائی و اقتصادی است؛ و ایمان و معنویّت است که از همه مهمتر و پشتوانهی همهی آن سرفصلهای دیگر است. به نظر ما همهی این خواستهها و آرزوها دستیافتنی است؛ هیچکدام از اینها چیزهایی نیست که از ظرفیّت ملّت ایرانو ظرفیّت سیاستهای نظام بیرون باشد. ظرفیّتهای ما بسیار زیاد است؛ در این زمینه حرفهای گفتنیای وجود دارد که انشاءالله به مهمترین آنها در سخنرانی عصر [شنبه] اشاره خواهد شد.

آنچه در این ساعت مایلم به ملّت عزیزمان عرض کنم این است که این ظرفیّت عظیم و مهم دستیافتنی است ولی شروطی دارد؛ یکی از مهمترین شروط عبارت است از همکاریهای صمیمانه میان ملّت و دولت؛ اگر این همکاری صمیمانه از دو سو شکل بگیرد، یقیناً همهی آنچه را که جزو آرزوهای ما است دستیافتنی است و آثار آن را مردم عزیزمان به چشم خواهند دید. دولت، کارگزار ملّت است؛ و ملّت، کارفرمای دولت است. هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و تواناییهای ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند. من در این زمینه هم حرفهایی دارم و توصیههایی دارم که انشاءالله در سخنرانی به آنها اشاره خواهم کرد. لذا به نظر من امسال را باید سال همکاریهای گستردهی دولت و ملّت دانست؛ من این شعار را برای امسال انتخاب کردم: «دولت و ملّت، همدلی و همزبانی». امیدواریم این شعار در عمل تحقّق پیدا کند و هر دو کفّهی این شعار، یعنی ملّت عزیزمان، ملّت بزرگمان، ملّت با همّت و با شجاعتمان، ملّت بصیر و دانایمان، و همچنین دولت خدمتگزار بتوانند به این شعار به معنای حقیقی کلمه عمل بکنند و آثار و نتایج آن را ببینند.

از خداوند متعال پیشرفت همهی کارهای بزرگ کشور را درخواست میکنیم و توفیق خودمان را در خدمتگزاری از خدای متعال مسئلت میکنیم.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
  • عبدالله 19

نویسنده: محمدرضا یل

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، یکی از وظایف رهبری، تعیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت بر اجرای آن است. (1) نماد اصلی این سیاست‌ها، ابلاغ سیاست‌های کلی آموزش‌وپرورش و اقتصاد مقاومتی و از این قبیل موارد بوده است که برای دستگاه اجرایی و نظارتی کشور الزام قانونی نیز ایجاد می‌کند. در شعاع این وظیفه‌ی قانونی، می‌توان نام‌گذاری هر سال توسط رهبر معظم انقلاب را نیز در این چارچوب تعریف کرد.
نام‌گذاری هر سال توسط رهبر انقلاب با نگاهی به گذشته و آینده‌ی روند پیشرفت ایران اسلامی انجام می‌گردد. گاه مسئله‌ها و مانع‌تراشی‌های ارزشی و گاه تلنگرهای اجرایی توانسته‌اند اولویت‌دهی رهبر انقلاب را به خود جلب کنند و نام‌گذاری سال جدید را متأثر نمایند. سال امام علی (ع) یا پیامبر اعظم (ص) و یا حماسه‌ی حسینی در کنار سال عزم ملی و مدیریت جهادی و یا سال اصلاح الگوی مصرف، از رویکردهای متفاوت رهبری نظام اسلامی است که البته منوط به همان سال نبوده، بلکه هرکدام نشان‌دهنده‌ی بُعدی از الزامات پیشرفت همه‌جانبه‌ی جامعه‌ی اسلامی ایران است.
با توجه به شرایط سال‌های اخیر و ورود دشمن در عرصه‌ی جنگ اقتصادی و اعمال تحریم‌های همه‌جانبه بر نظام و مردم ایران، شاهد تأثیر این جهت‌گیری دشمن در سوگیری‌های رهبر انقلاب، چه در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌عنوان راهکار عبور از مانع‌تراشی‌های دشمن و چه نام‌گذاری سال‌ها در چند سال اخیر، بوده‌ایم. نام‌گذاری چند سال اخیر و توجه به پارامترهای اقتصادی و اجرایی، مؤید تأکید ویژه‌ی ایشان به این حوزه و فوریت حرکت در زمینه‌های اقتصادی است.
در شرایطی که نظام اسلامی توانسته است از بحران مشروعیت و امنیت در دوره‌ی حیات خود با صلابت و سربلندی عبور کند و در مقابل شبهات و هجمه‌های ارزشی و ایدئولوژیک به سطح بالایی از نهادینگی مشروع در سطح جامعه دست یابد، دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی با وجود عجز در به بحران کشیدن انقلاب اسلامی در حوزه‌ی اندیشه، این‌بار سعی دارند در حوزه‌ی مطالبات معیشتی، کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را خدشه‌دار کنند و با استفاده از حربه‌ی تحریم و اخلال در امور اجرایی، با ایجاد نوعی نارضایتی اجتماعی، به‌نحوی ساختار سیاسی موجود را ناکارآمد جلوه دهند و در گام بعد، اندیشه و ارزش‌های انقلاب اسلامی را مسبب بروز مشکلات نشان دهند و هدف اصلی خود در برچیدن جمهوری اسلامی را عملی نمایند.
رهبر معظم انقلاب علاوه بر تصریح بر شکست تحریم‌ها، این اتفاق را به‌نوعی فرصت قلمداد می‌کنند و می‌فرمایند:
«آن‌ها گفتند تحریم‌های هوشمند یا تحریم‌های فلج‌کننده، اما می‌بینیم که این تحریم‌ها نه آن‌چنان هوشمند بود، نه فلج‌کننده بود. خب، همین تحریم‌ها موجب شد که در بسیاری از چیزهایی که خودکفایی نداشتیم، به خودکفایی برسیم، تحرک خوبی را در زمینه‌های علمی به وجود بیاوریم، کارهای بزرگی را در زمینه‌ی تولیدات صنعتی و نظامی و غیرنظامی در کشورمان شاهد باشیم و به راه‌های گوناگونی برای اینکه این تحریم را خنثی کنیم، برسیم.» (2)
بدون تعصب و شعارزدگی باید گفت با توجه به هدف‌گذاری تحریم‌کنندگان در فلج کردن اقتصاد کشور، این برنامه‌ریزی همچون بسیاری از برنامه‌های دشمنان نتوانسته است اهداف خود را محقق کند، اما این به معنی عبور از مشکلات ناشی از تحریم و آسیب‌پذیری اقتصادی ما نخواهد بود. سلسله اقدامات متناسب در شرایط موجود در قالب سیاست‌های مقاومتی مؤید مشکل‌آفرینی دشمن در این عرصه و عزم جدی رهبر فرزانه‌ی نظام اسلامی جهت عبور از این مانع بزرگ است.
یکی از اصول بنیادین و زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی، تلاش برای مردمی کردن اقتصاد است. تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده است در هر برهه‌ای، مردم در حل مشکلات و مسائل وارد شده‌اند، معضلات با سرعت بیشتری حل شده و عبور از بحران‌ها امکان‌پذیر شده است. بند اول ابلاغیه‌ی اقتصاد مقاومتی نیز به این موضوع اختصاص یافته است. در این بند، این‌گونه به مشارکت آحاد مردم اشاره شده است: تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه‌ی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به‌منظور توسعه‌ی کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط. (3)
نام‌گذاری سال جدید با عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» در این راستا قابل تفسیر است. اشاره به یکی از بسترهای تحقق اقتصاد مقاومتی و درخواست از آحاد جامعه برای همراهی با دولت و دستگاه اجرایی، عبور از شرایط موجود را ممکن خواهد کرد. نکته‌ی مهم در شعار امسال، توجه به دو سطح همدلی و هم‌زبانی است. هم‌زبانی مردم و دولت که جنبه‌ی روانی و ظاهری دارد، موجبات تلطیف فضای اقتصادی و کاهش تأثیر حربه‌های دشمن در تفرقه‌اندازی بین جامعه و مسئولین را فراهم می‌‌کند و در پیشگاه ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی، مانوری غیرت‌مدارانه را به نمایش خواهد گذاشت.
از طرفی توجه به همدلی، همکاری مردم و دولت در عرصه‌های اجرایی را مدنظر قرار می‌دهد. در این عرصه، شعار به‌تنهایی کافی نیست و اگر با اقدام عملی مردم و دولت همراه نگردد، آسیب‌هایی نیز به‌همراه خواهد داشت. مردم نجیب ایران همان‌طور که با متانت خاص خود حاشیه‌های اجتماعی ناشی از تحریم را دامن نزدند، باید با همکاری بیشتر، زمینه‌ی شکوفایی اقتصادی و عبور از مشکلات را فراهم آورند. البته سوی دیگر این همدلی و هم‌زبانی مربوط به دولت است. به همین جهت، او نیز باید در جهت همدلی با مردم گام‌هایی بردارد. به‌طور کلی، باید گفت در صورت تحقق این امر، زمینه‌ی مشکل‌آفرینی در حوزه‌ی کارآمدی، کاهش می‌یابد و فرصت برای خیزش بزرگ فراهم می‌شود.
جهت درک بهتر اهمیت همراهی مردم و دولت برای عبور از مشکلات و فعال کردن ظرفیت مردم ایران، می‌توانیم بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی ایشان را مورد بررسی قرار دهیم. ایشان در این رابطه می‌فرمایند:
«آنچه در این ساعت مایلم به ملت عزیزمان عرض کنم، این است که این ظرفیت عظیم و مهم دست‌یافتنی است، ولی شروطی دارد. یکی از مهم‌ترین شروط عبارت است از همکاری‌های صمیمانه‌ی میان ملت و دولت. اگر این همکاری صمیمانه از دو سو شکل بگیرد، یقیناً همه‌ی آنچه جزء آرزوهای ماست، دست‌یافتنی است و آثار آن را مردم عزیزمان به چشم خواهند دید. دولت، کارگزار ملت است و ملت، کارفرمای دولت است. هرچه بین ملت و دولت صمیمیت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت ملت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمیت و توانایی‌های ملت را به‌درستی بپذیرد، هم ملت به دولت که کارگزار کارهای اوست، به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند... لذا به نظر من، امسال را باید سال همکاری‌های گسترده‌ی دولت و ملت دانست. من این شعار را برای امسال انتخاب کردم: دولت و ملت؛ همدلی و هم‌زبانی. امیدواریم این شعار در عمل تحقق پیدا کند و هر دو کفه‌ی این شعار، یعنی ملت عزیزمان، ملت بزرگمان، ملت با همت و با شجاعتمان، ملت بصیر و دانایمان و همچنین دولت خدمتگزار بتوانند به این شعار به معنای حقیقی کلمه عمل بکنند و آثار و نتایج آن را ببینند.» (4)
مدل مردمی کردن راه‌حل‌های اجتماعی که نقش کلیدی در پیروزی انقلاب داشت و همچنین توانست نظام و جامعه‌ی ایران را از بحران‌های امنیتی و تحمیل هشت سال جنگ سربلند بیرون آورد، امروز نیز در قالب نهضتی مردمی می‌تواند راهگشای معضلات اقتصادی ایران باشد. رهبر انقلاب بعد از بدیل‌سازی در مقابل تحریم و رویکرد سازش در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سعی دارند با بسیج مردمی و گستراندن مسئله‌ی اقتصاد کشور در بین تک‌تک افراد جامعه، بار دیگر از این مدل برای عبور از مشکلات استفاده نمایند. توجه به خرید کالای ایرانی و فرهنگ‌سازی در این رابطه و ایجاد حس مسئولیت عمومی در قبال تولید داخلی را می‌توان از مصادیق این موضوع قلمداد کرد که در بیانات ایشان در حرم رضوی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

پی‌نوشت‌ها:

1. اصل یکصدوده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
2. بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت‌دولت 6 شهریور 90.
3. ابلاغیه‌ی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، 30 بهمن 1392.
4. پیام نوروزی به‌مناسبت آغاز سال 94.

منبع: راسخون

  • عبدالله 19

نویسنده: جواد نوائیان رودسری

اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست. تلاش‌های اقتصادی و اجتماعی زمانی می‌توانند شاهد مقصود را در آغوش بگیرند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشد. ابعاد فرهنگ و تأثیر آن، بر خلاف باور برخی، به احداث مراکز آموزشی خلاصه نمی‌شود. گستره فرهنگ و کار فرهنگی از جزئی‌ترین فعالیت‌های فردی تا جدی‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی کشیده شده‌است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است.» [۱]

به همین دلیل ورود به عرصه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی، به دلیل ابعاد گسترده آن، باید ورودی کارآمد، مداوم، همراه با مدیریت راهبری و در یک کلام حرکتی جهادی باشد. تعبیری که از سوی مقام معظم رهبری بارها مورد استفاده قرار گرفت و نهایتاً سال ۱۳۹۳ با آن نامگذاری شد. «واقع قضیّه این است که کارزار فرهنگى از کارزار نظامى اگر مهم‌تر نباشد و اگر خطرناک‌تر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید؛… واقعاً یک میدان کارزار است اینجا»[۲] چنین راهبرد ویژه‌ای نیازمند طرح یک مختصات خاص برای فعالیت‌های فرهنگی است. بدون در نظر گرفتن نیازها و لوازم مورد نیاز برای فعالیت‌های فرهنگی، نمی‌توان به پایان مطلوب آن‌ها دل بست. به همین دلیل جا دارد به شناخت ویژگی‌های کار فرهنگی مطلوب در بیان مقام معظم رهبری بپردازیم و به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که اصولا برای توفیق در فعالیت‌های فرهنگی به چه لوازمی نیاز داریم؟ از چه موانعی باید بگذریم؟ و باید مراقب چه پرتگاه‌هایی باشیم؟

 

مراقب رخنه‌های فرهنگی باشید

ده‌ها سال است که ایرانیان با معضلی به نام غربزدگی روبه‌رو هستند. انقلاب اسلامی ایران در واقع تقابلی جدی با رویکرد وابسته‌ساز غربگرایان، در همه جوانب آن، به غرب بود. برخی معتقد بودند برای پیشرفت باید از فرق سر تا انگشت پای ایرانی، رنگ و بوی فرنگی بگیرد. با وجود پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزه بی‌امان با پدیده شوم تهاجم فرهنگی، امروزه با رخنه‌های متعدد فرهنگی روبه‌رو هستیم. نماد بارز رخنه فرهنگی، استحاله ارزشهایی است که با وجود صبغه‌های اعتقادیِ اسلامی و ایرانی، باید با لعاب تازه‌ای از فرهنگ غربی، به بیماری کشنده استحاله فرهنگی مبتلا شوند. در حقیقت ارائه ارزش‌های ضد دینی و ضد ایرانی، با قالبی ظاهراً موجه، به طالبان آن، فاجعه‌ای است که این روزها در جریان است. برخی به بهانه صدور ارزش‌های انقلابی و با ادعای تلاش برای مقابله با تهاجم فرهنگی، به دنبال ایرانیزه و اسلامیزه کردن تعابیری هستند که اصالتاً در برابر ارزش‌های ملی و مذهبی ما قرار دارند. مفهوم هزار وجه آزادی یکی از این دامهای مخوف و هراس‌انگیز است. برخی از افراد هر نوع حساسیت نسبت به فعالیت‌های ضدفرهنگی را، محدود کننده آزادی می‌دانند و مدعی‌اند، آزادی یکی از ستون‌های بی‌بدیل شکل‌گیری انقلاب اسلامی است. به تعبیر مقام معظم رهبری:

 «آزادی غیر از ولنگاری است؛ آزادی غیر از رهاسازی همه‌ ضابطه‌ها است. آزادی ــ که نعمت بزرگ الهی است ــ خودش دارای ضابطه است؛ بدون ضابطه، آزادی معنی ندارد… اینکه ببینیم کسانی با استفاده از هنر، با استفاده از بیان، با استفاده از ابزارهای گوناگون، با استفاده از پول، راه مردم را بزنند، ایمان مردم را مورد تهاجم قرار بدهند، در فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم رخنه ایجاد کنند، ما بنشینیم تماشا کنیم و بگوییم که آزادی است، این جور آزادی در هیچ جای دنیا نیست!» [۳]

درک عمیق مفاهیم فرهنگی، هم برای مردم و هم برای مسئولان، می‌تواند ضمن بالا بردن هوشیاری آن‌ها، از رخنه‌های فرهنگی جلوگیری کند و این خود یکی از مهمترین ویژگی‌های یک فعالیت فرهنگی صحیح است.

 

شاه راه فرهنگ اسلامی- ایرانی

کار فرهنگی در قالب به اصطلاح هیئتی آن، فرجام مناسبی نخواهد داشت. در حالت بسیار خوشبینانه، بدون شناختن ابعاد کار فرهنگی و اهداف مورد نظر آن، با هرز رفتن و نابود شدن سرمایه‌های مادی و معنوی، بدون هیچ تغییر مطلوبی، روبه‌رو خواهیم شد. برخی به بهانه توصیه و نقد، هویت و اعتقادات بنیادین مردم ایران را به سخره می‌گیرند و نام آن را نقد و نقادی فرهنگی می‌گذارند. غافل از این که نقد و نقادی، خود نیازمند آداب و فرهنگ ویژه است. به تعبیر مقام معظم رهبری:

«من در مورد تذکّرات، معتقدم باید با منطق محکم و با بیان روشن، نقطه نظرات صحیح را ارائه بدهند. با تهمت‌زنی و جنجال‌آفرینی، بنده موافق نیستم؛ با تکفیر کردن و متهم کردن این و آن، بنده موافق نیستم.»

نادیده گرفتن خطوط انقلاب اسلامی و هویت اصلی ملت ایران، تحقیر اخلاق ایرانی و فرهنگ اسلامی و مقایسه‌ای احساسی و توام با لاابالی‌گری، زمینه سست شدن عزم راسخ ملی و توسعه بیماری سرطانی تردید را در میان مردم به وجود خواهد آورد. در چنین حالتی ضربه‌پذیری فرهنگ عمومی، که در میان غبار تردید حالتی مضاعف به خود گرفته‌است، راه را برای نفوذ فرهنگ بیگانه و از خود بیگانگی فرهنگی هموار خواهد کرد. بنابراین دفاع از هویت ایرانی و اسلامی و حفظ و ترویج ارزش‌های آن، می‌تواند یکی از مهمترین اهداف هر فعالیت فرهنگی باشد.

 این مسئله موضوعی است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک راهبرد در سال ۱۳۹۳، مورد تاکید قرار گرفته‌است.

 

کار فرهنگی، نیازمند عزم ملی است

بدیهی است که چنین امر مهمی نیازمند حرکتی جهادی و انقلابی است. فرهنگ عمومی ما در سال‌های اخیر دستخوش نابسامانی‌های فراوان بوده‌است. این نابسامانی بیش از هرچیزی ریشه در ناآگاهی دارد. احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر در حوزه فرهنگ می‌تواند پشتوانه محکمی برای این هدف مقدس باشد. رویکرد مسئولان در این عرصه باید مبتنی بر استفاده از نقد و نظر کسانی باشد که به دلیل ارتباط دائمی و مستمر با مسائل فرهنگی، آسیب‌ها و ضعف‌های آن را می‌شناسند و قادرند نوری را فراراه مسئولان برای رسیدن به نتیجه مطلوب روشن کنند. احساس استغنا از نظر فعالان دلسوز فرهنگی، سم مهلکی است که مسئولان را به وادی ناکجا آباد خواهد کشاند. این موضوع مطلبی است که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته‌است:

«اعتقاد من این است که مجموعه‌ انقلابی کشور ـ که بحمدالله تعداد بی‌شماری از آنها در بین جوان‌های ما، در بین صاحب‌نظران ما، اساتید ما، بزرگان ما، تحصیل‌کرده‌های ما حضور دارند ـ می‌توانند با منطقِ محکم وارد میدان بشوند، نقّادی کنند. نقاط ضعف را و نقاط منفی را به رخ ما مسئولان بکشانند. گاهی می‌شود که مسئول، متوجّه نیست چه دارد می‌گذرد در متن جامعه، اما آن جوان در متن جامعه است، او می‌فهمد؛ آن عزم ملّی و مدیریّت جهادی که عرض کردیم در زمینه‌ فرهنگ، این است.»

پی‌نوشت‌ها:

[۱]. سخنرانی در حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)، ۹۳/۱/۱

[۲]. در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۹۲/۹/۱۹ 

[۳]. همان

منبع: پایگاه تخصصی الگو شناسی

  • عبدالله 19


عماد افروغ در گفتگویی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» و با اشاره به زمینه‌های این نامگذاری، اظهار داشت: این نامگذاری، در وهله اول یک حمایت پررنگ از دولت صورت گرفته و دولت مرهون و مدیون این نامگذاری است؛ این را هم می‌توان از فهوای نامگذاری و هم از زمینه‌های موجود، برداشت کرد. درواقع این نامگذاری تداعی‌کننده یک نوع مسامحه و رابطه دوسویه همدلی بین دولت و ملت است.

افروغ تصریح کرد: این نامگذاری از یکسو دولت را فرا می‌خواند تا بستر همدلی را فراهم کند و از طرف دیگر اقشار مختلف جامعه را نیز دعوت می‌کند تا با حٌسن نیت و نقدهای مٌستدل، به مسائل دولت بپردازند. این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به شرایط منطقه، اظهار داشت: به نظر من یکی از شرایط موجود که منجر به نامگذاری سال جدید با این عنوان شده، شرایط منطقه‌ای است؛ امروز شرایط منطقه‌ای ما امن نیست و همه این را می‌دانیم و چرایی آن نیز بحث مفصلی بوده که قابل بررسی است.وی ادامه داد: نکته دیگری که منجر به این نامگذاری شده، مسائل فرا منطقه‌ای است که در دو بٌعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (خاص و عام) قابل بررسی است. افروغ تصریح کرد: آنکه خاص است، مسائل مربوط به فناوری هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای است و همه می‌دانیم که هر چه تیم مذاکره‌کننده کشورمان از حمایت یکدست و یکپارچه‌ای برخوردار باشد، قدرت چانه‌زنی آنها بیشتر می‌شود و در طرف مقابل نیز قدرت مانور غیرگفتگویی آنها کمتر می‌شود و دیگر نمی‌توانند از چیزی به عنوان «شر سرکوب» یا «شر قطع مذاکره» استفاده کنند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم در ادامه با اشاره به جنبه عام شرایط جهان و ارتباط آن با نامگذاری امسال، گفت: شاید در ظاهر امر خیلی چیزها در جهان امروز به نفع انقلاب اسلامی نباشد، اما یک واقعیت دیالکتیک نیز وجود دارد؛ وقتی قرار است یک اتفاق بزرگ جهانی بیافتد، هر تحولی با یک نوع سختی همراه است، این همان چیزی است که در قرآن کریم با آیه «ان مع العسر یسری» تعریف شده است.

پایان

منبع:http://www.entekhab.ir

  • عبدالله 19